Wykorzystanie TIK na zajęciach językowych – cz.1

Dzisiaj podrzucam post z informacjami na temat trzech platform, dzięki którym stworzysz samodzielnie ciekawe ćwiczenia lub wykorzystasz pomysły stworzone przez innych i zaadoptujesz je na swoich lekcjach. Możliwości jest cały ogrom, ja zaś skoncentruję się na darmowych i łatwych do zastosowania, z których zresztą sama korzystam.
To platforma znana już od dłuższego czasu i wielu nauczycieli z niej korzysta, tym bardziej, że w powstałej bazie, którą tworzą sami użytkownicy możemy znaleźć gotowe ćwiczenia na zajęcia. Ja jednak polecam tworzenie własnych ćwiczeń i gier online:
a) The Millionaire Game
Bardzo lubię te opcję. Na poniższym przykładzie możecie przekonać się dlaczego. Z jednej strony to nic innego niż multiple choice activity, ale z drugiej strony uczestnik nie może wygrać swojego miliona, jeśli nie przejdzie przez wszystkie pytania z sukcesem. Przy potknięciu na jednym pytaniu, uczestnik wraca się i zaczyna od zera, tym samym utrwalają się w jego głowie odpowiedzi na wszystkie pytania.
b) Multiple Choice Quiz
To typowy quiz wielokrotnego wyboru, jednak zdjęcia i obrazki, które możemy dodać do każdego pytania, znacznie podnoszą jego atrakcyjność.
c) Hangman
Uczniowie uwielbiają tę zabawę. W chwili obecnej nie zobaczymy już szubienicy z chłopkiem ;), a kwiatuszek, któremu odpadają płatki, jeśli klikniemy nieprawidłową literkę. Zresztą sami zobaczcie:
d) Crossword
Łatwo i szybko możemy stworzyć krzyżówkę na tej platformie.
Ja czasem tworzę dwie krzyżówki, jedną tutaj, tzn. na learningapps.org, a drugą, do wydrukowania tworzę na stronie Crossword Labs ,gdzie naprawdę szybko można się z tym uwinąć.
Inną ciekawą platformą do wykorzystania nie tylko do tworzenia krzyżówek jest The Teacher’s Corner Tutaj z kolei, oprócz krzyżówek możemy stworzyć też word search, word scramble, close/fill in the blank, sudoku puzzles i match up exercises.
Wybór jest duży, ćwiczenia tworzy się bardzo szybko i wszystko możemy zaimportować w formacie pdf. Naprawdę polecam.
Poniżej zdjęcie krzyżówki, wykonanej w Crossword Labs:
e) Matching Pairs on Images
Kolejna opcja to ćwiczenie, w którym łączymy frazy lub słowa i obrazki, tak jak na poniższym przykładzie:
f) Close text activity
Wrzucamy tekst z lukami do uzupełnienia. Do ćwiczenia możemy dodać obrazek lub zagnieździć film.
g) Group Puzzle activity
To coś w rodzaju puzzli, fajna i rozbudowana wersja matching activity z dodatkami, na przykład obrazkiem lub filmem. Poniższy przykład pokazuje zastosowanie filmu do ćwiczenia i po ćwiczeniu. Sami zobaczcie.